Bo Lindkvist Hemsida

Min Släktforskning.

Birgitta Birgersdotter (Finsta-ätten)

Kvinna 1303 - 1373  (70 år)


Generationer:      Standard    |    Kompakt    |    Vertikal    |    Endast text    |    Registerformat    |    PDF

Generation: 1

  1. 1.  Birgitta Birgersdotter (Finsta-ätten) föddes 1303; dog den 23 Jul 1373 i Rom; begravdes i Vadstena Klosterkyrka.

    Andra Händelser:

    • Yrke: "Den Heliga Birgitta"

    Noteringar:



    ). Sveriges enda kanoniserade helgon, grundare av Birgittinerorden. Född 1303 i Finsta gård, Skederid (AB) (Historiska personer CD). Död 1373-07-23 i Casa de Santa Brigida, Rom, Italien (Historiska personer CD). Begravd 1373-07-27 i Kyrkan San Lorenzo in Panis Perna, Italien (Historiska personer CD). Den heliga Birgitta - maka, mor och helgon- en märklig svensk kvinnas historia. Sankta Birgitta är en världskänd kvinna från 1300-talet Sverige - en vittberest person som både kunde läsa och skriva. Uppväxten i Uppland Den heliga Birgitta föddes 1303 på Finsta gård i Uppland. Ett Uppland, där kvinnan var lagligt jämställd med mannen. Av gården finns inget kvar i dag. Strax före Birgittas födelse var hennes mor med om ett skeppsbrott. Många drunknade men hertig Erik räddade henne. Nästa natt visade sig en man i skinande kläder för henne och sa att hon blivit räddad för det godas skull. Barnet som hon bar skulle bli något särskilt. Birgitta uppkallades efter ett iriskt helgon, kungadottern Brigida. Flera paralleller kan dras mellan henne och Birgitta: de var av hög börd, nekade att gifta sig och grundlade dubbelkloster. Namnet Birgitta betyder den höga och den stolta. Birgitta var dotter till Birger Persson, som var lagman i Uppland. Hennes farfar, morfar och bror var också lagmän. Hon gifte sig med en lagman vars far var lagman, och hon hade också en son och en sonson som var lagmän. Fadern Birger var riddare, medlem av kungens råd och en av sin tids största jorddrottar i Sverige. Han var också med om att redigera Upplandslagen när den nertecknades för första gången i slutet av 1200-talet. Birger Persson var andra gången gift med Ingeborg Bengtsdotter som var dotter till lagmannen i Östergötland Bengt Magnusson och Sigrid, kallad den fagra. Birgittas mor hette Ingeborg Bengtsdotter och var släkt med kungafamiljen. Redan när Birgitta var 11 år dog modern. Birgitta och systern Katarina fick flytta till mostern Ingeborg på Aspenäs i Malexander, Östergötland. På Aspenäs fick hon lära sig att sköta ett hushåll. Ingeborg var gift med lagman Knut Jonsson. Mostern blev en dag vittne till hur någon stod böjd över Birgitta och hjälpte henne att sy; det var jungfru Maria. När mostern en dag ville ge henne stryk gick riset av på mitten i två delar. Det berättas att Birgitta redan som barn var mycket religiös och hade flera uppenbarelser. Som sjuåring fick hon i en syn möta jungfru Maria som satte en krona på hennes huvud. När hon var tio år såg hon för första gången den korsfäste Kristus. Den kristna tron Familjens kristna tro var Maria-centrerad och de hade stora kunskaper om helgonen och kyrkofäderna. I denna hemmiljö präglades Birgittas livsideal som kännetecknas av barmhärtighet och rättfärdighet kombinerad med ödmjukhet. Familjen vördade också flera lokala helgon. Ett sådant helgon var Ingrid av Skänninge som var släkt till Birger Peterssons första hustru. Ingrid hade besökt både Compostella i Spanien och Rom, där hon samtalat med påven. Hon grundade klostret i Skänninge, som blev den första utbildningsanstalten i Sverige avsedd för kvinnor. Det finns forskare som menar att familjen kan ha haft en speciell begåvning som till viss del kan förklara Birgittas syner. Det är känt att Birgitta hade ett väl utvecklat luktsinne. Men hon kan också ha haft ett synminne, en eidetisk begåvning, så starkt att hon efter att ha haft blicken på en Mariabild eller ett krucifix några timmar senare fortfarande kan se det framför sig. Bröllop 1316 stod hennes bröllop på Finsta med den då omyndige 18-årige Ulf Gudmarsson. Samtidigt gifte sig systern Katarina med hans bror Magnus Gudmarsson. Birgitta ville inte gifta sig - egentligen ville hon gå i kloster. Hon ville följa Marias väg och troget tjäna Kristus men tvingades nu bli en vardagsarbetets Marta. "Håll tillbaka den fågel som är min vilja så att den icke flyger längre än det behagar din högt älskad son" På bröllopsnatten tog den 13-åriga Brigitta löfte av Ulf att de skulle leva första året utan sexuellt samliv. Det var inte ovanligt på den tiden. Mostern Ramborg levde hela sitt liv i avhållsamhet, trots att hon var gift och Birgittas dotter Katarina levde också i ett äktenskap med avhållsamhet. Ulf Gudmarsson var en reslig karl. Utgrävningar av hans grav i Alvastra pekar på en man av 180 centimeters längd. Han var lagman och riddare men det var Birgitta som lärde honom att läsa och skriva. Familjeliv på Ulvåsa Birgitta levde därefter i c:a 28 år, från 1316 till 1343, som husfru på Ulvåsa gård. Gården låg längst ut på Djurgårdsudden, "Britas udde", vid sjön Boren några mil öster om nuvarande Motala i nordvästra delen av Östergötland. Birgittastiftelsen, som startades 1920, har ansvarat för att frilägga ruinen efter Ulfåsaborg. Hon skötte huset, men följde också sin man på hans resor. Birgitta födda åtta barn på 18 år, fyra söner och fyra döttrar. Birgitta har beskrivit hur hon uppfostrade sina barn. Hon slog dem inte och ibland fick barnen godsaker som belöning när de gjort något bra. Birgitta hann också med socialt arbete och diakoni. Hon inrättade ett hospital vid Ulvåsa och tog hand om och hjälpte kvinnor som hamnat utanför samhället, till exempel ogifta kvinnor med barn. Hon tog också prostituerade från Stockholm till Ulvåsa där hon gav dem arbete och såg till att de blev gifta. Barnen hade egen informator; det var Nikolaus Hermanni, en ung student från Linköping som senare skulle bli biskop i Linköping. Där skrev han text och musik till den kända lovsången till Birgitta "Rosa rorans"; den första musik i Sverige som har känd kompositör. Det var också han som 1384 skulle få inviga de första 46 nunnorna vid Birgittas kloster i Vadstena. Äldste sonen Gudmar dog under skolgång i Stockholm. Dottern Märta giftes bort mot Birgittas vilja med Sigvard Ribbing. Hennes dotter Ingegerd uppfostrades tillsammans med drottning Margareta och blev senare abbedissa i Vadstena. Sonen Karl var gift tre gånger. Han följde sin mor till Rom, men dog i Neapel. Dottern Ingeborg placerades i Riseberga kloster. Dottern Katarina var gift men följde sin mor till Rom och blev så småningom abbedissa i Vadstena. Sonen Bengt dog ung och begravdes i Alvastra. Dottern Cecilia inskrevs till Skänninge kloster mot sin vilja, men hon giftes senare med Lars Sunesson och fick tre barn med honom. Sonen Birger var gift två gånger och kom till Rom för att följa sin mor till Jerusalem, där han dubbades till riddare av den heliga graven. Tjänstgöring vid svenska hovet År 1335 kallades Birgitta första gången till hovet för tjänstgöring som drottning Blankas överhovmästarinna. Drottningen var från Frankrike och behövde någon som satte henne in i svenska och seder. Men tidigt kom Birgitta i konflikt med Magnus Eriksson. Den lagadel hon vuxit upp bland var inte särskilt välvilligt inställd till att lämna ifrån sig delar av makten till en kung. Och Birgitta fann snart att kungens levnadssätt stred mot hennes kristna värderingar. Både Ulf och Birgitta var mycket religiösa. I Ulfs släkt fanns flera personer med höga ämbeten inom kyrkan. Både han själv, hans far och farfar och flera av dennes förfäder hade gjort vallfärder till Rom, Compostella och Jerusalem. Pilgrimsfärder Äldste sonen, Gudmars, död i Stockholm blev upptakten till att Birgitta och Ulf drog ut på pilgrimsfärd. Först till Nidaros (nutida Trondheim) sommaren-hösten 1339 och till Santiago de Compostela i Spanien 1341. Birgitta var femte generationen i sin släkt som besökte aposteln Jakobs grav. Under resan fick Birgitta tillfälle att uppleva Frankrike under hundraårskriget där kristna kungar stred mot varandra. Hon besökte och kyrkor. Livet bland präster och munkar var inte alltid sådant som hon föreställt sig. På hemvägen i Arras (nuvarande södra Belgien) blir Ulf sjuk. Birgitta söker hjälp hos Sankt Denis och Ulf tillfrisknar. Väl hemma bosätter sig makarna på Alvastra kloster där Ulf dör 1344. Efter maken Ulfs död Nu står hon plötsligt enligt östgötalagen under sonen Karls förmyndarskap - en vuxen kvinna som vuxit upp med upplandslagens jämlika grundinställning. Hon delar ut sina ägodelar bland barnen och de fattiga. Birgitta låter sin vigselring falla ner i Ulfs grav; nu är hon fri att följa sin andra livsväg. Hon klär sig i enkel dräkt och bor kvar i sitt hus vid Alvastra kloster. Efter Ulfs död stannade Birgitta kvar en tid i närheten av Alvastra. Hon började få uppenbarelser och kände sig kallad att bli "Kristi brud och språkrör". I en uppenbarelse får hon veta att hon skall grunda en ny klosterorden. I en vision på julafton talar Maria om för henne att det Birgitta nu känner under sitt hjärta är samma glädje som hon själv har känt. Klostret skulle vara ett dubbelkloster för både munkar och nunnor, "en ny vingård". Ordensregeln dikterades av Kristus själv för Birgitta. Inom loppet av ett år har Kristus kallat henne sin brud och Maria sin svärdotter. I ett testamente 1346 bekräftar kung Magnus Eriksson att han skänker Vadstena kungsgård till ett kloster mot löfte att kungen och drottningen får sin gravplats i kyrkan. Det blivande klostret får också andra gåvor och rätt till en tredjedel av skatteintäkterna från Norge vilket är 6 000 mark silver. Birgittas uppenbarelser Birgittas cirka 600 uppenbarelser översattes till latin av hennes biktfader Alvastramunken Petrus Olai och Linköpingsmagistern Mattias och samlades i en bok. Den första tryckta upplagan utkom 1492. En del uppenbarelser skrev Birgitta själv ner både på svenska och latin. Många uppenbarelser handlade också om hennes egen samtid. Hon uttalade sig ofta i politiska frågor, kritiserade kungar och krävde att påven, som bodde i Avignon i Frankrike, skulle flytta tillbaka till Rom. Ur Birgittas uppenbarelser: Bön om ståndaktighet Herre Gud, för vilken ingenting är omöjligt och som kan allting, ge mig kraft att göra det goda och att vara uthållig IV, 89 Kristus talar: Men du min brud, bör vara såsom en ost och din kropp såsom ett ostkar, i vilket osten formas ända tills den fått karets form. Så skall din själ, som är mig ljuv och välbehaglig som en ost, prövas och renas så länge i kroppen, till dess kroppen och själen är endräktiga och samstämmiga och båda har samma återhållsamhetens form, så att köttet lyder anden och anden leder köttet till alla dygder. I, 33 Resan till Rom För att få grunda en ny klosterorden måste man ha påvens godkännande, så därför beslutar sig Birgitta att resa till Rom. Innan hon ger sig av besöker hon Skara i början av året. I domkyrkan uppenbarade sig Maria. På hösten 1349 reste Birgitta och hennes följe från Kalmar till Stralsund, vidare genom Tyskland till Basel och genom Brennerpasset till Italien. I ressällskapet fanns prästerna Petrus av Skänninge, som senare skulle bli biktfader för skandinaverna i Rom, och Gudmar Fredriksson, som varit huskaplan på Ulvåsa. I följet fanns också riddaren Magnus Petri Tre Liljor samt tjänare och hästar. Dessutom fanns väninnan Ingeborg Laurensdotter Dannes från Bökeholms gård norr om Växjö med - hon hade lämnat Sverige mot sin mans vilja. De reser genom ett Europa som drabbats av pesten och i Milano är livet slut för Ingeborg. I slutet av 1349 var Birgitta framme i Rom. Men hennes besvikelse blev stor, eftersom staden var fattig och husen illa underhållna. Och att det är jubelår 1350 får inte påven att flytta tillbaka till Rom. Påven bodde nämligen under den här tiden inte i Rom utan i Avignon i Frankrike. Birgitta arbetade hårt på att få påven att flytta tillbaka till Rom och att få sin nya klosterregel godkänd. Först 1370 godkände påven Urban V Birgittinerorden, Den allra heligaste Frälsarens orden. Det skulle bli ett dubbelkloster för både munkar och nunnor med gemensam kyrka och skilda boningshus. De Birgittinerkloster som finns idag är endast för nunnor. Birgitta blir kvar i Rom och hon besöker heliga platser och berömda kyrkor. Många släktingar, vänner och kyrkans män kommer genom åren till Rom och besöker henne. Dottern Katarina ansluter sig till sin mor. Under åren i Rom umgicks Birgitta också med människor i hög samhällsställning, Lapa Buondelmonte var en av dem; de båda kvinnorna kom att stå varandra nära sedan Lapas son Esau hade blivit frisk efter det att Birgitta rört vid honom. Ett av de få brev av Birgittas hand som finns bevarade är skrivet till fru Lapa. Brevet är en inbjudan med många krusiduller, till ett besök hos Birgitta. I Italien blev heliga Birgitta titulerad "prinsessan av Närke", "la principessa di Nerica", eftersom hon var gift med lagmannen i Närke. I Neapel finns en bronsbyst med den felaktiga inskriptionen "Heliga Birgitta - Sveriges drottning". Italienare och i synnerhet neapolitanare har alltid varit titelfixerade, och därmed överdrivit Birgittas ställning. En annan av Birgittas väninnor i Rom var Fancisca Papazurri. Hon gav Birgitta rum i sitt hus vid Campo de Fiori när Birgitta fick lämna det hus, som en av kardinalerna upplåtit åt henne. Under större delen av sina år i Rom bodde Birgitta i detta hus vid Piazza Farnese. Det var här hon dog den 23 juli 1373. Huset skänktes efter hennes död till Vadstena kloster, som gjorde det till ett härbärge för svenska pilgrimer. Sedan 1931 disponeras huset, Casa di Brigida - Birgittahuset, åter av Birgittasystrarna som driver ett gästhem där. Huset har gatuadressen Piazza Farnese 96. Mitt emot Birgittahuet finns f.ö. det eleganta renässanspalats, Palazzo Farnese, där drottning Kristina bodde ett par år på 1650-talet. Pilgrimsresan till det heliga landet Men det är först när hon fått sin orden stadfäst av påven 1370 som hon kan göra den efterlängtade pilgrimsresan till det heliga landet. 1371-73 vallfärdade Birgitta tillsammans med sina barn Birger, Karl och Katarina till Jerusalem; avresan till det Heliga Landet skedde den 25 november 1371. Karl dör redan i Neapel 1372 och begravs där. Man avseglar från Neapels hamn den 14 mars 1372. Resan var inte utan strapatser och äventyr, men en höjdpunkt för Birgitta. Hon möter både Maria och Kristus i en syn. Efter hemkomsten till Rom dog hon i sitt hus vid Piazza Farnese 23 juli 1373. Den långa resan hem till Sverige I Franciscas brev står att Birgittas barn Birger och Katarina lämnade Rom den 4 december för att resa hem med Birgittas kvarlevor. Deras pass, utställt av staden Roms senator, finns bevarat. Så färdades Birgittas kvarlevor den långa vägen hem från Rom över Alperna och upp de gamla pilgrimsvägarna till Östersjön. Resan gick vidare från Danzig i slutet av maj 1374 till Sikavarp på Ölands östra sida, tvärs över ön och sedan över till Bröms (nära Brömsebro på gamla gränsen mellan Sverige och Danmark). Därefter följde man kusten norrut förbi Kalmar till Söderköping och över Linköping till Vadstena. Det finns många berättelser om mirakel som hände längs vägen; blinda, som rörde vid kistan, kunde se igen och lama kunde gå. Den kraftiga träkistan med järnbeslag finns bevarad i Vadstena och står i Birgittas bönekammare i Bjälboättens palats som blev nunnekloster. Bevarat finns också en tagelskjorta, en mantel och en hätta som tillhört Birgitta samt en bords skiva i valnöt som anses ha varit hennes skriv bord. Delar av Birgittas skelett finns i ett relikskrin bakom högaltaret i Vadstena klosterkyrka. År 1952 undersöktes det som fanns i skrinet. Bland benen fanns några som anses ha tillhört Birgittas dotter Katarina och något som kan vara från Ingrid av Skänninge. Ett lårben kunde jämföras med ett lårben som förvaras i klosterkyrkan San Lorenzo in Panisperna, det vill säga det palats där Birgitta en gång stod lik. De båda benen visade sig vara ett höger och ett vänster som tillhört samma kvinna - den heliga Birgitta av Sverige. Klostret i Vadstena I de första klostren, som byggdes i Sverige för ungefär 800 år sedan, bodde det bara munkar. Klostren i Alvastra, Nydala och Varnhem byggdes av franska munkar som kom till Norden som missionärer för att omvända människor till kristendomen. Lite senare kom också utländska nunnor för att grunda kloster i Sverige 1384 invigdes Vadstena kloster, ett dubbelkloster med både munkar och nunnor. De hade en gemensam kyrka och åtskilda boningshus. Birgitta själv hade bestämt hur klostret skulle se ut och hur det skulle vara organiserat. Birgittas dotter Katarina blev den första abbedissan. Det var abbedissan som bestämde i hela klostret, men när det gällde andliga saker bestämde priorn. Nunnorna skulle sy och hjälpa fattiga och sjuka, munkarna skulle sörja för själavården och predika varje söndag. Skrivarbeten sysslade både munkar och nunnor med. Nunnedräkten är grå med vitt dok, svart slöja och vit krona med fem röda prickar som symboliserar Kristi fem sår. Vadstena kloster blev snabbt ett viktigt pilgrimsmål, framför allt för de nordiska länderna. I klostret kunde avlatsbrev köpas. Avlatsbrev var ett dokument som gav syndernas förlåtelse. De, som var rädda för att hamna i helvetet för något man gjort, kunde köpa ett avlatsbrev så var allt bra igen. Men även efter att handeln med avlatsbrev upphört, kom många pilgrimer till Vadstena för att be vid Birgittas reliker i klosterkyrkan. Klostret var mycket populärt, många ville bli antagna som munkar och nunnor och det var ofta en lång väntelista. Vadstena kloster hade stora rikedomar och var gynnat av kungar och drottningar ända fram till Gustav Vasa. Av de kungar och drottningar som gynnade klostret kan nämnas unionsdrottningen Margareta, som var barndomsvän med Birgittas barnbarn Ingegerd Knutsdotter, abbedissa i klostret. En annan drottning, Filippa gift med Erik av Pommern, ligger begravd i kyrkan.När Gustav Vasa bytte religion i Sverige ville han stänga alla kloster, men det dröjde till 1595 innan Vadstena kloster stängde.Många dotterkloster grundades i Europa, till exempel i England, Tyskland och Italien. Vid slutet av medeltiden fanns det 27 birgittinerkloster. Birgittasystrarna är en modern gren av birgittinorden grundad i Rom 1911 av Elisabet Hesselblad, som även förvärvade det hus vid Piazza Farnese där Birgitta bodde under sina år i Rom tillsammans med en liten svensk koloni. Helgonförklaring Den 7 oktober 1391, Birgittadagen, helgonförklarades Birgitta. Det var efter många och långa utredningar som påven Bonifatius IX den 7 och 8 oktober 1391 kunde göra den högtidliga kanoniseringen; att erkänna Birgitta vara värd altarets heder och vara ett helgon. Kanonisationen bekräftades på konciliet i Konstanz i februari 1415. Påven Bonifacius IX förrättade den högtidliga helgonförklaringen och skrev in Birgitta i helgonens gyllene bok. Utanför ringde alla Roms kyrkklockor. Birgitta är Sveriges enda kanoniserade helgon. Hennes attribut (igenkänningstecken) är pennan, bläckhornet och boken med uppenbarelserna. Dessa saker brukar finnas med när man avbildar Birgitta. I Sverige firas hennes kanonisationsdag den 7 oktober som sankta Birgittas festdag; medan övriga världen firar den 8 oktober. Birgitta som skyddshelgon Sverige fick sitt enda kanoniserade helgon, den heliga Birgitta, 1391 och mer än 600 år senare är hon fortfarande hedrad som helgon och förebild i så hög grad att hon nu utnämndes till Europas skyddshelgon 1999. Tanken på ett skyddshelgon för Europa väcktes i början på 1990-talet. Den heliga Birgitta var en självklar kandidat. Hon var kvinna, hon var framgångsrik, hon var från Norden. Birgittinernunnorna i Rom arbetar hårt för att få Birgitta utsedd till Europas skyddshelgon. l Birgitta möter oss en märklig och högintressant kvinna - en kvinna som uppfostrades och levde i de förnämsta kretsar men var de fattigas vän och ödmjukhetens förespråkare Den heliga Birgitta fick aldrig själv uppleva klostrets iordningsställande i Vadstena, även om hon gav noggranna anvisningar och planer för detta. Inte heller fick hon iklädas ordensdräkten, som hon föreskrev in i minsta detalj att gälla för klostrets munkar och nunnor. Hon blev aldrig själv nunna, än mindre fick hon återse Sverige, eftersom hon lämnade Sverige redan 1349 för att resa till Rom och förblev sedan kvar där fram till sin död. -------------------------------------------------------------------------------- Källor 1) Dick Harrison - Gud vill det - Nordiska korsfarare under medeltiden 2) Torbjörn Nilsson - Guide till Sveriges historia i Europa 3) Luca Cesarini - I den heliga Birgittas fotspår.

    Birgitta gift Ulv Gudmarsson (Ulvåsa-ätten) 1316. Ulv (son till Gudmar Magnusson (Ulvåsa-ätten) och Margareta Ulvsdotter Lejon) föddes 1298; dog den 12 Feb 1344 i Alvastra kloster. [Familjeöversikt] [Familjediagram]

    Barn:
    1. 2. Märta Ulvsdotter  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1319; dog 1399.
    2. 3. Gudmar Ulvsson  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1322; dog 1332.
    3. 4. Karl Ulvsson  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1327; dog 1372 i Neapel, Italien.
    4. 5. Ingeborg Ulvsdotter  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1329; dog 1349 i Riseberga kloster.
    5. 6. Katarina Ulvsdotter  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1331; dog 1381 i Vadstena.
    6. 7. Birger Ulvsson  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1333; dog 1391.
    7. 8. Bengt Ulvsson  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1335; dog 1346 i Alvastra kloster.
    8. 9. Cecilia Ulvsdotter  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt föddes 1337; dog 1399 i Vadstena kloster.


Generation: 2

  1. 2.  Märta Ulvsdotter Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1319; dog 1399.

    Noteringar:



    Märta gifte sig 1337 med Sigvard Ribbing - "bröllopet på Ulvåsa" (bröllopsmarschen med samma namn komponerades av August Söderman långt senare).Modern Birgitta motsatte sig giftemålet, eftersom hon ogillade Sigvard Ribbing. Paret bosatte sig på Vapnö slott utanför Halmstad i Halland.Märta blev hovmästarinna och handledare för Margareta Valdemarsdotter, då hon som drottning och maka till Håkan (Håkon) VI anlände till Norge och Akershus. Märta hade en dotter, Ingegerd, som uppfostrades tillsammans med drottning Margareta Valdemarsdotter. Ingegerd blev som vuxen abbedissa i Vadstena kloster, men avsattes från ämbetet, anklagad för förfalskning, förskingring och lättfärdig vandel.Märta var även gift med riddaren Knut Algotsson.

    Märta gift Sigvard Ribbing 1339 i Ulvåsa. [Familjeöversikt] [Familjediagram]

    Barn:
    1. 10. Peter Sigvardsson Ribbing  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt
    2. 11. Ingegerd Sigvardsdotter Ribbing  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt

    Märta gift Knut Algotsson 1355. [Familjeöversikt] [Familjediagram]


  2. 3.  Gudmar Ulvsson Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1322; dog 1332.

    Noteringar:



    Gudmar dog ung i Stockholm, där han studerade.


  3. 4.  Karl Ulvsson Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1327; dog 1372 i Neapel, Italien.

    Andra Händelser:

    • Yrke: Lagman och riksråd

    Noteringar:



    Karl och brodern Birger bodde på Ulvåsa men gick som barn i skolan i Skänninge. Karl var gift tre gånger. En källa anger, att Karl även var gift med Göda, som kom från en förnäm norsk ätt. Karls dotter Ingeborg placerades i Riseberga kloster.Karl var en stor livsnjutare och snobb; han skrudade sig gärna i silverbälte, riddarkedja, halsband och hermelinskjortel. Han följde sin mor, Birgitta, till Rom. Under vallfarten med modern, heliga Birgitta, från Rom mot Jerusalem, tog man vägen över Neapel, där resenärerna skaffade sig företräde för den högt bildade och sköna, men liderliga, drottning Johanna. Birgitta, sonen Birger och dottern Katarina gjorde sin reverens med att falla på knä framför drottning Johanna och kyssa hennes fötter, men sonen Karl rusade fram, omfamnade henne och kysste henne på munnen (enligt en sägen, som Verner von Heidenstam återger i "Heliga Birgittas pilgrimsfärd").Drottning Johanna, som hade tre äktenskap bakom sig och just var i färd med att avverka sin fjärde man (den förste hade hon förmodligen personligen sett till att få mördad), blev så förtjust i den svenske ädlingens skönhet och djärvhet, att hon ville ha honom till ny äkta man. Hon överöste honom med gåvor och när han kort därefter insjuknade i Neapel och dog, bekostade hon hans begravning och följde själv med i sorgetåget.Vad Karl mor, den heliga Birgitta, tänkte om detta kan vi bara ana - kanske tackade hon Gud att sonen ryckts bort från världens elände och inte lyckats fullfölja sitt syndiga liv med en, i Birgittas ögon, fallen kvinna. Både drottning Johanna och sonen hade syndat mot ett av de mest fundamentala buden i Mose lag, det som idag benämns det sjätte. Den neapolitanska drottningen Johanna var ju gift, och Karl hade en lagvigd hustru hemma i Sverige.

    Familj/Make/Maka: Okänd. [Familjeöversikt] [Familjediagram]

    Barn:
    1. 12. Ingeborg Karlsdotter  Grafiskt ättlingaverk till denna punkt

    Familj/Make/Maka: Katarina Gislasdotter Sparre af Aspnäs. [Familjeöversikt] [Familjediagram]

    Familj/Make/Maka: Katarina Glysingsdotter. [Familjeöversikt] [Familjediagram]


  4. 5.  Ingeborg Ulvsdotter Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1329; dog 1349 i Riseberga kloster.

    Andra Händelser:

    • Yrke: Nunna

    Noteringar:



    Ingeborg var fjärde barn i barnaskaran. Hon blev som mycket ung (förmodligen 1341) nunna i cistercienserklostret i Riseberga, Närke. Hon dog i klostret, c:a 20 år gammal.


  5. 6.  Katarina Ulvsdotter Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1331; dog 1381 i Vadstena.

    Noteringar:



    Katarina blev bortgift med riddaren Edgard van Kyren mot Birgittas vilja. Men äktenskapet fullbordades aldrig och Katarina förblev jungfru livet ut. Hon är således ett av de få helgon som på en och samma gång tituleras Virgo et Vidua (jungfru och änka).År 1349 reste Katarina och hennes mor Birgitta till Rom för att få påvens tillstånd att grunda en ny klosterorden i Vadstena. Väntan i Rom blev lång. Katarina fick aldrig se sin man igen. Han dog när hon hade varit några år i Rom.Det tog ungefär 20 år innan Birgitta fick sin nya klosterorden godkänd. När Birgitta fått sin klosterregel godkänd 1370 begav sig Birgitta och hennes barn Katarina och Birger på pilgrimsfärd till det heliga landet Palestina och Jerusalem. När de kom tillbaka till Rom dog Birgitta 1373. Då tog Katarina och hennes bror Birger Birgittas kvarlevor till Vadstena. Katarina hade en viktig roll i moderns kanonisationsprocess.Katarina återvände 1375 till Rom, där hon senare kunde bevittna påvens definitiva återkomst från Avignon.Efter moderns död blev Katarina Vadstenaklostrets första abbedissa. Efter sin död blev Katarina saligförklarad, 1475. Hon är inte kanoniserad men räknas ändå som helgon och har egen festdag (22 mars). Hennes attribut (kännetecken) är hinden och lampan. När man avbildar Katarina brukar hinden och/eller lampan finnas med, så att man lättare ska känna igen henne.I augusti 1489 skrinlades hennes kvarlevor. De förvaras nu tillsammans med Birgittas i Vadstena klosterkyrka. Kistan är röd med förgyllda vapensköldar och står i munkkoret längst in i kyrkan.

    Katarina gift Edgard von Kyren 1344. Edgard föddes 1326. [Familjeöversikt] [Familjediagram]


  6. 7.  Birger Ulvsson Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1333; dog 1391.

    Andra Händelser:

    • Yrke: Lagman och riksråd

    Noteringar:



    Birger bodde på Ulvåsa men gick som barn i skolan i Skänninge.Birger åkte till Rom för att där förena sig med sin syster Katarina och sin mor Birgitta. Birgittas mål var att få påvens tillstånd att grunda en ny klosterorden i Vadstena. Väntan i Rom blev lång. Det tog ungefär 20 år innan Birgitta fick sin nya klosterorden godkänd. När Birgitta fått sin klosterregel godkänd 1370 begav sig Birgitta och barnen Katarina och Birger på pilgrimsfärd till det heliga landet Palestina och Jerusalem. Under sin pilgrimsresa blev Birger i Jerusalem dubbad till riddare av den Heliga Gravens kyrka.När de kom tillbaka till Rom dog Birgitta 1373. Då tog Katarina och hennes bror Birger Birgittas kvarlevor till Vadstena. I Franciscas brev står att Birgittas barn Birger och Katarina lämnade Rom den 4 december för att resa hem med Birgittas kvarlevor. Deras pass, utställt av staden Roms senator, finns bevarat.Så färdades Birgittas kvarlevor den långa vägen hem från Rom över Alperna och upp de gamla pilgrimsvägarna till Östersjön. Resan gick vidare till Sikavarp på Ölands östra sida, tvärs över ön och sedan över till Bröms. Därefter följde man kusten norrut förbi Kalmar till Söderköping och över Linköping till Vadstena.Birger var gift två gånger och dog 1391.

    Familj/Make/Maka: Margareta Siggesdotter. [Familjeöversikt] [Familjediagram]

    Familj/Make/Maka: N Kettilsdotter Puke. [Familjeöversikt] [Familjediagram]


  7. 8.  Bengt Ulvsson Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1335; dog 1346 i Alvastra kloster.

    Noteringar:



    När föräldrarna drog ut på pilgrimsfärd till Santiago de Compostela i Spanien, fick sonen Bengt bo i Alvastraklostret. Han blev sedan kvar i Alvastra och när han dog begravdes han där brevid sin far, Ulf.


  8. 9.  Cecilia Ulvsdotter Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (1.Birgitta1) föddes 1337; dog 1399 i Vadstena kloster.

    Noteringar:



    Cecilia blev, liksom systrarna Ingeborg och Katarina, nunna. och kom till dominikanersystrarna i Skänninge kloster mot sin vilja. Men hennes bror, Karl, hyste andra planer. Han hämtade ut henne därifrån och gifte bort henne med kung Magnus hovläkare Lorenz Johansson. Som änka blev hon återigen bortgift, denna gång hette maken Bengt Filipsson. När hon åter blev änka var Vadstena kloster invigt. Cecilia kunde äntligen fullfölja sin nunnekallelse och avled i klostret 1399.

    Familj/Make/Maka: Lorenz Johansson. [Familjeöversikt] [Familjediagram]

    Familj/Make/Maka: Bengt Filipsson (Tillbakaseende Ulv). [Familjeöversikt] [Familjediagram]



Generation: 3

  1. 10.  Peter Sigvardsson Ribbing Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (2.Märta2, 1.Birgitta1)

    Noteringar:



    År 1379 testamenterade Peter Ribbing, som var barnbarn till heliga Birgitta,egendomen Vapnö utanför Halmstad till Birgittinerorden i Vadstena. Den friköptes 1409 och drogs in till kronan 1410 efter att dåvarande ägaren Abraham Brodersen Baard dömts att mista huvudet för brott mot "lands- och qvinnofrid. Vapnö återlämnades 1419 till Baards änka. Efter många ägarbyten har Vapnö varit i släkten Staël von Holsteins ägo sedan 1741.


  2. 11.  Ingegerd Sigvardsdotter Ribbing Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (2.Märta2, 1.Birgitta1)

    Andra Händelser:

    • Yrke: Abbedissa i Vadstena kloster, avsatt

    Noteringar:



    Ingegerd uppfostrades tillsammans med drottning Margareta Valdemarsdotter i Norge. Hon blev som vuxen abbedissa i Vadstena kloster, men avsattes från ämbetet, anklagad för förfalskning, förskingring och lättfärdig vandel.


  3. 12.  Ingeborg Karlsdotter Grafiskt ättlingaverk till denna punkt (4.Karl2, 1.Birgitta1)


Denna sajt är byggd med The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 13.0.1, skapad av Darrin Lythgoe © 2001-2024.

Underhålls av Bo Lindkvist.